Ocena Ryzyka Zawodowego Dyrektor do spraw energetyki

Ocena ryzyka zawodowego dla Dyrektora do spraw Energetyki

Kto to jest dyrektor ds energetyki?

Opracowuje, wdraża i sprawuje nadzór nad realizacją strategii zarządzania energią w organizacji oraz kontroluje jej skuteczność; kontroluje i nadzoruje pracę działu odpowiedzialnego za zarządzanie energią w organizacji; bierze udział w opracowaniu strategii inwestycyjnych w zakresie planowania zużycia i zapewniania energii; monitoruje rynek dostawców energii i operatorów sieci przesyłowych pod kątem optymalizacji kosztów dostaw mediów energetycznych; współpracuje z działem produkcji i planowania w zakresie planowania potrzeb energetycznych przedsiębiorstwa; nawiązuje i nadzoruje współpracę z zewnętrznymi dostawcami energii.

.

Jakie zagrożenia wiążą się z wykonywaniem tego zawodu?
  • Ryzyko zawodowe dyrektora ds energetyki jest typowe dla pracy biurowej jak np. problemy spowodowane długotrwałą pracą przy komputerze (bóle pleców, rąk i ramion, zmęczenie wzroku itp.), problemy związane ze słabą wentylacją pomieszczeń biurowych.
  • Dyrektor ds energetyki może stykać się z problemami związanymi ze złymi stosunkami międzyludzkimi. Może być narażony na oskarżenia, ataki fizyczne i słowne.
Czynniki środowiska pracy związane z wykonywanym zawodem oraz ich możliwe skutki dla zdrowia

 

Czynniki mogące powodować wypadki

  • Drabiny, nieprawidłowo używane krzesła do sięgania z półek - możliwość urazów w wyniku upadku z wysokości.
  • Śliskie, polerowane i pastowane podłogi, pozostawione otwarte szuflady, luźne przewody telefoniczne - możliwość urazów w wyniku poślizgnięcia, potknięcia i upadku
  • Ostre przyrządy stosowane w biurze (nożyczki, spinacze, zszywki) oraz krawędzie papieru - możliwość urazów w wyniku ukłucia, przecięcia, przekłucia
 
  • Prąd elektryczny - możliwość porażenia w przypadku wadliwie działającego sprzętu elektrycznego
  • Uszkodzone elektryczne urządzenia biurowe, palenie tytoniu - możliwość poparzeń i urazów w wyniku pożaru (zagrożenie wzrasta w obecności dużej ilości papieru)
 
Czynniki fizyczne

  • Nadmierny hałas emitowany przez sprzęt biurowy, rozmowy, telefon itp. w pomieszczeniach o złych warunkach akustycznych - możliwość uszkodzenia słuchu
Czynniki chemiczne
i pyły

  • Substancje chemiczne charakterystyczne dla środowisk pracy w pomieszczeniach biurowych - możliwość zatrucia
Czynniki biologiczne

  • Mikroorganizmy chorobotwórcze - możliwość zakażenia chorobami zakaźnymi w wyniku kontaktu z gośćmi i współpracownikami, szczególnie w pomieszczeniach, w których znajduje się dużo osób, a które nie mają dostatecznej wentylacji
Czynniki ergonomiczne, psychospołeczne i związane z organizacją pracy

  • " Przepracowanie, częste podróże, problemy interpersonalne (zwłaszcza z personelem, za który kierownik jest odpowiedzialny i z personelem wyższego szczebla), niemożność wzięcia urlopu w dogodnym czasie, stała potrzeba konfrontacji z problemami organizacyjnymi i logistycznymi - możliwość stresu psychicznego i związanych z nim zaburzeń psychosomatycznych [patrz: uwaga 2]
  • " Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, w tym praca przy komputerze, typowe dla środowiska biurowego - możliwość dolegliwości bólowych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, nadmiernego obciążenia wzroku [patrz: uwaga 1]
Działania profilaktyczne

 

Należy sprawdzić drabinę przed wejściem na nią. Nigdy nie należy wchodzić na niestabilnie ustawioną drabinę lub drabinę o śliskich szczeblach.
Należy zainstalować dźwiękoszczelny sufit i ściany oraz obudowy dla sprzętu będącego źródłem hałasu.
Należy robić regularne przerwy podczas dnia pracy i wykorzystywać je na odpoczynek i ćwiczenia.
Należy skorzystać z poradnictwa psychologicznego lub zawodowego w przypadku stresu związanego z pracą lub wyczerpaniem ("wypaleniem zawodowym").
Należy zainstalować skuteczną wentylację wywiewną i klimatyzację w celu zapobiegania zanieczyszczeniu powietrza i stresowi cieplnemu.
Należy sprawdzić stan techniczny urządzeń elektrycznych przed pracą oraz zlecać uprawnionemu pracownikowi naprawę ewentualnych uszkodzeń i okresowy przegląd urządzeń.
Informacje szczegółowe

 

SynonimyManager, Dyrektor do spraw energetycznych, Dyrektor do spraw elektroenergetycznych
Definicja i/lub opis zawodu

Opracowuje, wdraża i sprawuje nadzór nad realizacją strategii zarządzania energią w organizacji oraz kontroluje jej skuteczność; kontroluje i nadzoruje pracę działu odpowiedzialnego za zarządzanie energią w organizacji; bierze udział w opracowaniu strategii inwestycyjnych w zakresie planowania zużycia i zapewniania energii; monitoruje rynek dostawców energii i operatorów sieci przesyłowych pod kątem optymalizacji kosztów dostaw mediów energetycznych; współpracuje z działem produkcji i planowania w zakresie planowania potrzeb energetycznych przedsiębiorstwa; nawiązuje i nadzoruje współpracę z zewnętrznymi dostawcami energii.
Zawody pokrewneSpecjalista do spraw elektroenergetycznych, Specjalista do spraw energetycznych, Energetyk
Wykonywane czynności
  • planowanie i zarządzanie całokształtem procesów pozyskiwania, produkcji, dystrybucji i wykorzystania mediów energetycznych w organizacji z uwzględnieniem konieczności zwiększania efektywności energetycznej;
  • wdrażanie i rozwijanie zintegrowanego systemu zarządzania energią w oparciu o normę ISO 50001 lub system zarządzania środowiskowego, według normy ISO 14001 wraz z certyfikacją;
  • prowadzenie procesu planowania energetycznego oraz współpraca w tym zakresie z zarządem i poszczególnymi działami organizacji;
  • organizowanie audytów energetycznych, mających na celu przeprowadzenie obliczeń dotyczących proponowanych przedsięwzięć, służących poprawie efektywności energetycznej oraz dostarczenie informacji o potencjalnych oszczędnościach energii i informacji o pozytywnych i negatywnych oddziaływaniach na środowisko;
  • identyfikowanie obszarów znaczącego wykorzystania energii i możliwości poprawy efektywności energetycznej organizacji, w tym określanie wskaźników wyniku energetycznego, będących punktem odniesienia dla określania efektywności energetycznej podejmowanych działań;
  • planowanie nakładów inwestycyjnych niezbędnych do realizacji strategii zarządzania energią oraz programów energetycznych;
  • opracowywanie, wdrażanie oraz monitorowanie programów energetycznych i systemów zarządzania energią, a także koordynowanie prac wszystkich działów organizacji zaangażowanych w proces wdrażania programu energetycznego i raportowanie rezultatów zarządowi;
  • raportowanie wskaźników wyniku energetycznego do zarządu oraz instytucji pełniącej rolę regulatora;
  • nadzorowanie i kierowanie projektami inwestycyjnymi i modernizacyjnymi oraz pracami związanymi z budową instalacji, sieci i urządzeń energetycznych w firmie,
  • nadzorowanie dokonywania uzgodnień technicznych oraz prowadzenie negocjacji z operatorami sieci energetycznych;
  • zapewnianie nadzoru nad stanem technicznym instalacji, sieci i urządzeń energetycznych w organizacji, w tym nadzorowanie rozliczeń zużycia energii, zapewnianie monitorowania i raportowania zużycia energii oraz stanu zasilania z sieci;
  • optymalizowanie instalacji energetycznych na terenie organizacji pod kątem wdrażania rozwiązań nakierowanych na zmniejszenie zużycia energii, minimalizowania szkodliwego wpływu na środowisko naturalne oraz zapewnianie ciągłości dostaw mediów na wydziały produkcyjne;
  • planowanie, wdrażanie i nadzorowanie działania systemów informatycznych służących do zarządzania energią w organizacji;
  • bieżące kierowanie zespołem lub działem do spraw zarządzania energią;
  • identyfikowanie potrzeb pozyskania zewnętrznego wsparcia technicznego lub eksperckiego w zakresie zarządzania energią w organizacji, w tym pozyskiwanie zewnętrznych podmiotów świadczących tego rodzaju usługi;
  • opracowywanie sprawozdań z zakresu gospodarki energetycznej;
  • uczestniczenie w opracowaniu budżetu organizacji w części dotyczącej kosztów mediów energetycznych;
  • zapewnianie podległemu zespołowi bezpiecznego środowiska pracy, dbanie o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
Podstawowy stosowany sprzętNarzędzia i pomoce edukacyjne, sprzęt i akcesoria biurowe, komputer i związany z nim sprzęt i akcesoria, samochód służbowy.
Miejsca/obszary, gdzie zawód występuje powszechniePrzemysł, handel, usługi i inne.
Uwagi

  1. Dyrektorzy ds energetyki spędzają dużą część czasu pracy w biurze i w związku z tym, narażeni są, choć nie w tak dużym stopniu, na wiele zagrożeń występujących w zawodzie sekretarki.
  2. Problemy relacji międzyludzkich z personelem wiążą się z ryzykiem oskarżania przez niezadowolonych pracowników o nieuczciwe podejście, faworyzowanie, molestowanie seksualne itd. oraz ryzykiem fizycznego i werbalnego ataku.
Piśmiennictwo

  1. ROZPORZĄDZENIE MPiPS z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr.82, poz. 537)
  2. Rozporządzenie MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz. U z 2003 r., Nr 169, poz. 1650 z póź.zm);
  3. Rozporządzenie MZiOS z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. (Dz. U. Nr 69, poz.332 z póź.zm);
  4. Rozporządzenie MPiP S z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych (Dz. U. Nr 26, poz. 313 z późn.zm.)
  5. Rozporządzenie MPiPS z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz. U. nr 148, poz. 973).
  6. Rozporządzenie RM z 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz. U. Nr 114, poz. 545 z póź.zm)
  7. "Komputerowe stanowisko pracy - aspekty zdrowotne i ergonomiczne". Warszawa. CIOP 1999.
  8. Informator - "Środki ochrony indywidualnej". INFOCHRON. Warszawa. CIOP 2000.
  9. https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow